Slider

Sleep Well - Melatonin or Tryptophan?

Wednesday, April 11, 2018


bedroom decor


Which one should I take - melatonin or tryptophan - to have a good night sleep?

I don't know why but I haven't slept well lately. I'm kind of afraid to go to sleep, worrying that I might not fall asleep and that's why I check the news on my tablet and continue playing something until I can't keep my eyes open. Of course, I wake up several times during the night and then it's difficult to fall asleep again. This continues night after night. Weird thing is that I'm not that tired nor sleepy during the day though.

I like to wake up early and have that 8-9 hour sleep every night. I need to get back to that track.

What would help me to fall asleep easily and sleep peacefully all night?

  • No tablets nor phones in bed, instead grab a book.
  • Fresh and cool air in the bedroom.
  • Lavendel oil - a few drops in a diffuser to get a calming and relaxing scent to bedroom.
  • 1 capsule of melatonin or tryptophan. 
But which one - melatonin (hormone) or tryuptophan (amino acid)?

Briefly melatonin helps to fall asleep and tryptophan helps in sleeping disorders. I was in FoodScan where among other things the amount of melatonin and tryptophan levels were measured in my body. I was lacking tryptophan.

Tryptophan helps the quality of sleep. 1 tablet around 45 mins before going to bed, preferable to empty stomach. If need to eat something than rather carbs than proteins. Tryptophan is also used for stress and depression.

When we reach 55 years the melatonin levels get lower in our bodies. Melatonin adjusts the body's internal clock and helps falling asleep. The daily dose to be taken is 1-3mg and 1,5hours before going to bed.

Here are 27 easy ways to sleep better, click!


~~~~


Kumpaa sitä oikein pitäisi ottaa- melatoniinia vai tryptofaania - jos ei nuku kunnolla?

En tiedä mistä johtuu, mutta olen viime aikoina nukkunut tosi huonosti. Ja sanomalla viime aikoina tarkoitan viime syksystä lähtien, siis melkein vuoden. Pelottaa mennä nukkumaan, pelkään etten saa unta ja siksi selaan uutiset tabletilta ja jos ei vielä senkään jälkeen ala kunnolla väsyttää, pelaan pasianssia kunnes silmät alkaa lopsua. Yöllä tietysti herään, on kuuma tai kylmä, pitää käydä veskissä eikä unen päästä enää meinaa päästä kiinni kuin vasta aamulla. Kierre on valmis. Jostain kumman syystä en kuitenkaan ole kauhean väsynyt päivisin. Outoa.

Pidän itseäni aamuihmisenä, tykkään herätä ajoissa ja mennä aikaisin nukkumaan. Kuudelta ylös ja ysiltä tai viimeistään kymmeneltä valot pois. Haluan päästä takaisin tuohon rytmiin, josta nyt olen eksynyt pahasti.

Mikä sitten auttaisi saamaan unen päästä kiinni ja nukkua rauhallisesti koko yön?

  • Pitää jättää tabletti ja kännykkä pöydälle eikä selailla niitä enää sängyssä. Sitä voisi lukea vaikka kirjaa. 
  • Makkarin lämpötila pitää olla mukavan viileä ja ilma raikas. Pidän ikkunaa auki kesät talvet.
  • Laventeli öljy - muutama tippa laventeliöljyä höyrystimeen ja makkarissa on ihanan rauhoittava tuoksu ja tunnelma. Höyrystin on hakusessa, joten olen sirotellut muutaman tipan nenäliinaan ja myös suoraan iholle ranteeseen.
  • 1 tabletti melatoniinia tai tryptofaania. 
Tosiaan kumpaa pitäisi ottaa melatoniinia (hormooni) vai tryptofaania (aminohappo)?

Lyhyesti sanottuna melatoniini auttaa nukahtamaan ja tryptofaani taas auttaa unihäiriöihin. Kävin FoodScanissa, jossa mitattiin mm. melatoniinin ja tryptofaanin määrä kehossani ja vastaukseksi sain, että melatoniinia minulla on tarpeeksi, mutta tryptofaanista on puutetta.

Tryptofaanista on apua unenlaatuun. Tabletti tulee ottaa tyhjään vatsaan illalla noin 45 minuuttia ennen nukkumaanmenoa. Mieluummin hiilihydraattien kanssa kuin proteiinia sisältävien ruokien kanssa, jos iltaruokailu menee myöhäiseksi. Tryptofaani auttaa myös stressiin ja masennukseen.

Melatoniinin tuotanto vähenee 55 ikävuoden jälkeen. Melatoniini auttaa elimistön sisäistä kelloa pysymään ajassa säädellen vuorokausirytmiä ja edistäen unensaantia. Kerta-annostus on 1-3mg ja se tulee ottaa 1,5 tuntia ennen nukkumaanmenoa


Unitutkija Markku Partisen vinkit hyvään uneen, klikkaa tästä!



bedroom decor


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan